På destinasjonen
Mixx Travels service:
Du finner skandinaviske guider på
de fleste av våre destinasjoner. Ved ankomst ønsker de deg velkommen rett
utenfor flyplassen og viser deg til bussen som går til hotellet dersom du har
kjøpt transport. Dagen etter ankomst har guidene hotellbesøk – du kan se når du
finner guide på ditt hotell her: Enjoy Mixx Travel
Vær oppmerksom på at
noen av våre destinasjoner er med begrenset eller ingen guidetjeneste. Spør
reisekonsulenten ved bestilling dersom du har spørsmål. Hoteller som ligger
utenfor Alanya sentrum kan ikke forvente guidebesøk.
Våre guider er
alltid tilgjengelig på telefon, nummeret finner du på din billett/reisebevis og
her: Enjoy Mixx Travel
Utflukter: På de fleste av våre reisemål finner du et bredt utvalg av
utfluktsalternativer. Disse presenteres og kan kjøpes i transferbussen, på
hotellmøter eller på telefon. Utfluktene betales kontant i lokal valuta, med
danske / svenske / norske kroner, euro eller med kort. Informasjon om og priser
for våre utflukter på nettsiden er kun veiledende! Rundturer, utflukter og
andre aktiviteter gjennomføres av skandinaviske guider eller en lokal,
engelsktalende guide. Vi forbeholder oss retten til å foreta nødvendige
endringer dersom været eller andre forhold ikke tillater forsvarlig
gjennomføring av ekskursjonen, samt å avlyse en ekskursjon dersom tilstrekkelig
tilknytning ikke oppnås (Min. 10 deltakere).
Transport/transfer: Transport mellom flyplassen til/fra hotellet er ikke inkludert i reisens
pris, men kan kjøpes. Transferbussen kjører med lokale, skandinavisk- eller
engelsktalende guider. Det er viktig at du kommer til transferbussen så snart
som mulig når du har mottatt bagasjen. Bussen går fra flyplassen ca. 1 time
etter at flyet har landet. Blir du forsinket i passkontrollen,
bagasjeutleveringen etc., be medreisende gå til transferbussen for å informere
guidene, eller ring guidenes servicetelefon – nummeret står på billetten din. Vi
anbefaler at evt visum etc. er klar før avreise. Mixx Travel er ikke ansvarlig
dersom du kommer for sent til transferbussen din, og gir ikke kompensasjon dersom
du må kjøpe annen transport selv. Vær oppmerksom på at utgifter til allerede
bestilte og betalte transfer ikke vil bli refundert dersom du ombestemmer deg
og ikke ønsker å bruke Mixx Travels transfer.
Privat
transfer: Dersom du og dine
medpassasjerer ønsker å kjøre direkte fra flyplassen til hotellet uten å stoppe
underveis, kan du bestille privat transfer. Transfer skjer med bil eller
minibuss, avhengig av hvor mange dere er. Prisen for privat transfer er totalprisen
for alle reisende. Privat transport kan bestilles for opptil 12 personer som
reiser sammen. I forbindelse med transport til og fra hotellet på reisemålet er
du ansvarlig for egen bagasje. Det er ditt ansvar å sørge for at bagasjen
legges i bagasjerommet på bussen, og at eventuell håndbagasje, yttertøy etc.
ikke blir liggende i bussen. Når du forlater bussen er det også ditt ansvar å
sørge for å ta med deg riktig koffert. Skulle du ved et uhell ta feil koffert,
er det ditt ansvar å sørge for at kofferten leveres til eier, og ev. utgifter
til dette dekkes av deg.
Transport/transfer må kjøpes før avreise. Vi kan ikke
garantere at det er plass i bussen dersom transfer ikke er kjøpt hjemmefra.
"Kun fly"-gjester som har kjøpt transfer vil bli kjørt til Mixx
Travels kontor i Alanya. På våre andre destinasjoner vil overføringen være
til/fra Mixx Travels kontor, eller et sentralt beliggende hotell i området.
Henting på returdagen vil også skje herfra. Hentetiden finner du her på https://www.mixxtravel.no/
På grunn av begrenset bagasjeplass er det ikke mulig å ta med sykler, surfe- og padlebrett eller annen stor bagasje på transferbussen. Vær oppmerksom på at du kan bli avvist på bussen hvis bagasjen overstiger tillatt bagasjemengde.
Hjemreise - avreisetidspunkt: 24 timer før
hjemreise kan du via en smarttelefon, nettbrett eller datamaskin gå inn på
hjemmereise.mixxtravel.no og se hvilken tid du blir hentet av bussen fra ditt
hotellet. Du oppgir N etterfulgt av de 7 numrene i bookingnummeret og
returdato, for eksempel: N5001234 - 01.01.2020. Hvis du ikke har en
smarttelefon, nettbrett eller datamaskin, kan du kontakte guidene eller Mixx
Travel kontoret i Alanya.
Miljøavgift: Siden 2018 har alle hoteller i Hellas tatt en såkalt miljøavgift, som betales direkte til hotellet ved inn- eller utsjekking. Størrelsen på avgiften avhenger av hotellets offisielle kategori (antall stjerner) og antall overnattinger.
Greske myndigheter har opplyst at avgiften vil øke fra januar 2024. Følgende gjelder fra 1. januar 2024. Avgiften gjelder per rom/leilighet per natt:
Hotell/leilighetshotell 1 – 2 stjerner: 1,50 Euro
Hotell/leilighetshotell 3 stjerner: 3 Euro
Hotell/leilighetshotell 4 stjerner: 7 Euro
Hotell/leilighetshotell 5 stjerner: 10 Euro
Det kreves for øyeblikket ingen skatt på reisemål i Tyrkia.
Feil og mangel: Ikke ødelegg ditt eget og dine medreisendes gode humør hvis du tror
det er mangler på reisen. I steden kan du kontakte våre guider. De prøver løse
problemet på stedet slik at alle er fornøyde. Se også ‘’Almindelige betingelser
for deltagelse i pakkereiser’’ for informasjon. Være oppmerksom på at din rett
til å klage etter avreise vil bortfalle hvis du ikke har kontaktet guidene på
destinasjon.
Vin & blomster / merkedager: Ønsker du oversake din medreisende eller
andre som reiser med Mixx Travel for en spesill anledning med de er på ferie,
vennligst kontakt våre reisekonsulenter som vil hjelpe deg.
Høy / lav sesong: Våre hoteller og destinasjoner kan
variere avhengig av om de besøkes i høysesong eller lavsesong. Høysesongen
faller vanligvis i perioden juni til september. Vi anbefaler a velge av bedre
standar i lavsesongen, samt i begynnelsen og slutten av høysesongen. Flere små
hoteller er oppvarmet av solenergi- derfor kan det oppstå mangel på varmt vann
og varme i disse perioder. Siden det ikke er oppvarming av hotellrom /
leiligheter på flere hoteller, kan rommene være kalde om våren og høsten. Flere
hoteller har klimaanlegg / aircondition på rommene. Disse kan også brukes til å
varme opp rommet. Vær oppmerksom på at bruk av klimaanlegg / aircondition
vanligvis er mot et gebyr.
I lavsesongen velger mange hoteller å lukke utendørs fasiliteter som
restauranter, bassenger, vannsklier, etc. Også underholdning og
aktiviteter på hotellet vil bli svært begrenset i perioder hvor der ikke er så
mange gjester på hotellet.
Være også oppmerksom på at mange butikker, restauranter,barer etc. på
destinasjonen kan være stengt i lavsesong. Reisemålene vil alltid være mer
rolige i disse periodene når det ikke er så mange turister.
I lavsesongen, når det ikke er så mange
gjester på hotellet, velger noen hoteller å servere ev. inkludert måltider
porsjonert. Dette gjelder også selv om måltidene vanligvis serveres fra buffeen
Støy: På de fleste feriedestinasjonene kan du forvente støy fra gater,
omliggende hoteller og barer, hotellfasiliteter, inkludert underholdning,
diskoted og lignende, selv om dette ikke er specifikt anført i
hotelbekrivelsen. Det må forventes, at centralt beliggende hoteller kan være
belastet med hensyn til støy fra trafik, restauranter, barer osv. På de fleste
destinasjoner bygges det mye, hvilket betyr en del støy, støv etc. ettersom de
lokale myndigheter kan skjeldent innformere om veiarbeid og lignende. Vi har
ikke muligheten til å begrense slike støyproblemer og kan ikke holdes ansvarlig
for dette. Større konstruksjon vil oftest foregå i lavsesongen.
Dyr og insekter: Uavhengig av hotellkategori, kan insekter
som maur, mygg og kakerlakker forekomme i rommmet. Gi beskjed til guiden eller
til resepsjonen for sprøyting. Du kan beskytte deg mot mygg ved å bruke
myggspray. Løse hunder kan gø en del uten at vu har mulighet for og begrense
dette. Det kan også være katter i/på hotellområdet, som vi anbefaler og ikke
mate! De fleste hotellene har åpne / utendørs restauranter, og det kan
være vanskelig å holde fugler og katter ute. Mixx travel kan ikke holdes ansvarlig eller kompensere for
eventellerelaterte hendelser.
Sykedom og tyveri: Hvis ulykken oppstår i løpet av ferien - om det er sykdom, skade
eller tyveri, ta kontakt med våre guider umiddelbart. De vil bistå med alle
praktiske i forbindelse med legebesøk, politiraporter og lignende. Husk at du
alltid må ha skriftlig dokumentasjon for å søke om kompansasjon eller
erstatning etter hjemkomst fra dit forsikringsselskap. Vi forplikter oss ikke
til å gi denne dokumentasjonen etter retur. Du er selv ansvarlig for verdisaker
og penger, samt lagring/oppbevaring av disse under ferien. Vi tar ikke ansvar
for verdisaker hvis de forsvinner fra hotellets safe eller lignende.
Dårlig mage: Dårlig mage er den vanligste
sykdommen blant turister i syden. Dårlig mage kan være forårsaket av mange
ting: For mange kalde drikker, dårlig håndhygiene, overdreven bruk av
klimaanlegg / aircondition eller den forskjellige bakteriefloraen. Alle
hotellene i Tyrkia blir inspisert av de lokale helse myndigheder, og både mat,
kjøkken, barer etc. blir regelmessig kontrolert. Kontakt våre guider så snart
som mulig dersom ulykken skulle skje, slik at vi kan ordne at du blir sett av
en lege. Husk at du vil trenge dokumentasjon hvis du etter hjemkomst vil søke
kompensasjon for tapt ferietid relatert til sykdom.
Shopping: Vi tar ikke ansvar for varer du kjøper, eller hvis du føler at noen
butikker behandler deg dårlig. Vi ta ikke ansvar for produktene du kjøper i
våre anbefalte butikker. Butikkene anbefales basert på god erfaring og godt
omdømme. Vi påtar oss heller ikke ansvaret for reparasjoner på varer kjøpt på
våre anbefalt butikker - uansett informasjon gitt av guidene eller selgerene.
Om du ønsker kjøpe større varer i utlandet for senere hjemsending er du
selv ansvarlig for at tollreglene følges. Vi tar ikke ansvar for varene eller
produktene du tar med hjem til Norge.
Kopivarer: På mange destinasjoner, spesielt på markeder og basarer, er det en
rekke kjente merker som er kopier som klær, sko, vesker, briller, klokker etc.
Varene er som vanligst svært billige og kvaliteten deretter. Du bør være
oppmerksom på at du ikke forveksler ekte merkets produkter med kopier. Vi understreker
derfor i denne forbindelse, at det er strengt forbudt å innføre kopivarer til
Norge/ Sverige og Danmark. Mixx Travel tar ikke ansvar for kopivarer du
tar med hjem til Norge.
Historiske funn: Det er forbudt og ta med historiske og arkeologiske gjenstander,
blandt annet stein fra Tyrkia, med mindre du har dokumentert tillatelse til
dette. Overholdes ikke det kan det i værste fall føre til bøter eller fengsel.
Mixx Travel kan ikke holdes ansvarlig for dette.
Bilder i katalog/på hjemmeside: Noen bilder på nettsiden er tatt med
vidvinkel. Dette betyr for eksempel rom og bassenger ser større ut enn de
egentlig er. Bilder av rommene er eksempel på disse, og det kan være et bredt
utvalg av drsign, utseende, møbler og så videre.
Økonomirom: På noen hoteller kan du velge budsjett/ eco leilighet/rom. Med mindre
annet er angitt,er dette tilsvarende standarværelse eller standarleilighet på
hotellet. På den andre siden kan plasseringen av rommet være mindre
fordelsaktig, for eksempel uten utsikt, i første etasje med begrenset dagslys
osv. Noen økonomirom har ikke balkong/terrasse.
Leiligheter: Bor du i leilighet, er det uten pensjon. Men på de fleste steder kan
du kjøpe frokost i restauranten. Hvist du bor i leilighet under oppholdet
er det en god ide å ta med egen kaffekoker, oppvaskbørste, oppvaskmiddel,
vaskemiddel og toalettpapir. I de fleste leilighetkomplekser vil det være
toalettpapir ved ankomst, etter dette står man for kjøp av tolaettpapir selv.
Vær oppmerksom på at det vanligvis er svært begenset tilgang til kjøkkenutstyr,
så vel som for eksempel ovn, kaffetrakter, skjærebrett, skåler og fat, tallerkener og
brødkniver er ikke altid tilgjengelig. Vær
oppmerksom på at noen ferieleilighetskomplekser er uten felles fasiliteter, og
at leilighetene generelt er veldig enkelt innredet.
Studioleilighet: Består av et rom med soverom og kjøkken.
2 roms leilighet: Består av et soverom og en stue med kjøkkenkrok. I stuen er det plass
til en eller flere oppredning ekstraseng eller sovesofa.
3 roms leilighet: Består av to soverom og en stue med kjøkkenkrok. I stuen er det plass
til en eller flere oppredning til ekstraseng eller sovesofa. Noen av disse
leilgihetene har eget kjøkken.
Hotelkategorier
* Vår billigste
form for overnatting. Enkelt og ofte slitt hotell eller pensjon uten
felles fasiliteter - alle rom har dusj og toalett.
** Samme standard som *-hotel. Men vanligvis har hotellet en
lobby eller en resepsjon, bar og frokostrestaurant. Noen har et basseng.
*** Mellomklassehotel med flere fasiliteter som: Lobby, bar, restaurant
og basseng. Alle rom har dusj, tolaett og vanligvis balkong.
**** Hotell med standard over gjennomsnittet og med gode fasiliteter. Alle
rom har dusj og toalett, vanligvis en balkong, TV, minibar, telefon og air
condition.
***** Luksushotell med mange fasiliteter.
+ Gir vi når vi vurderer at hotellet ligger litt over den angitte
standarden.
Vær klar over at det kan være en stor forskjell i f.eks.
et 4-stjerners hotell og et 4-stjerners hotell som ligger utenfor byen.
Hotellets standard er oppgitt fra hotellet og dets fasiliteter som helhet.
Jo flere fasiliteter hotellet har, jo høyere standar vil det være.
Hotellregler: De fleste hoteller og leiligheter har sine egne regler for ditt
opphold. I de fleste hoteller er det ikke tillatt å ta med drikke og mat, som
ikke er kjøpt på hotellet til rommet eller i hotelområdet. Noen av hotellene er
veldig strenge med denne regelen og vil konfiskere eventuelt varer du
medbringer inn på hotellet. Det er heller ikke tillatt å ha gjester i rommet /
leiligheten under oppholdet, med mindre den besøkende er anført på din bilett,
og det er betalt for oppholdet før avreise. Vær oppmerksom på at det
vanligvis bare er utstedt en nøkkel / ett nøkkelkort pr. rom, uansett hvor
mange som bor i rommet. Det forventes at hotellet tar betalt for tapte nøkler /
nøkkelkort.
Det er meget sannsynlig at hotellet / leilighetskomplekset vil kreve
betaling av babyseng, air condition, safe, aktiviteter og eventuelt skader på
hotellets og dets fasiliteter. Betaling skal skje direkte til
hotellet/leilighetskomplekset etter forespørsel og før avreise. Noen hoteller
har instalert en minibar på rommet. Disse må ikke benyttes til medbrakt drikke-
og matvarer. Enkelte hoteller krever et depositum ( kontanter eller registrert
kreditkortinforasjon ) ved check-in for bruk av minibar, restaurant, basseng og
strandhåndkler, etc. Dette depositumet retuneres i resepsjonen ved utsjekking
om alt er som det skal.
Noen hoteller har
aldersbegrensninger for bruk av visse fasiliteter, som fitnessrum, a'la
carte-restauranter og vannsklier, selv om dette ikke er inkludert i
hotellbeskrivelsen. Mixx Travel har ingen innflytelse på dette.
Noen hoteller har regler om badetøy, for eksempel forbud mot burkini. Ta kontakt med våre reisekonsulenter for å finne ut mer om reglene på hotellet ditt.
I henhold til internasjonale hotellregler er rommet tilgjengelig fra kl 14.00 på ankomstdagen. Rommet må forlates kl. 12.00 på avreisedagen. Du kan evt selv gjøre en avtale med hotellet for et gebyr som skal gjøres opp med hotellet på stedet. Evt. pensjon er kun gyldig til 12.
Andre gjester: Det vil være
gjester av mange forskjellige nasjonaliteter og aldre på alle hoteller. Mixx
Travel blir sjelden informert om nasjonalitetene som bor på de enkelte
hotellene, og vi er heller ikke klar over om f.eks. om det er mange barn. Mixx
Travel kan ikke holdes ansvarlig for andre gjesters oppførsel.
Gym og fitness: Mange hoteller tilbyr aktiviteter som fitness, yoga, aerobic eller lignende. Deltakelse skjer på eget ansvar. Treningssentrene på hotellene er ofte små og uten det utstyret du vanligvis finner i ditt eget treningssenter.
Handikapptilgenglighet: Våre destinasjoner kan ikke betegnes som handicapvennlige- ofte er
terrenget ugjevnt og fortauet svært høye. Våre hoteller og
ferieleiligheter kan heller ikke beregnes som handicapvenlige, med mindre
spesifikt angitt i beskrivelsen. Vær oppmerksom på at bare noen få hoteller og
rom er tilpasset med f.eks brede døråpninger, hjelperedskap på toalettet,
større heis, og området tilpasset rullestol eller rulator. Hotellene som
oppfyller disse kravene er valigvis hoteller i den høyere kategorien. Spør våre
reisekonsulenter i forbindelse med bestillingen slik at vi kan finne et hotell
som oppfyller dine spesifikke krav.
Oppredning: I et rom med tre senger, kan den tredje sengen være satt inn på et
dobbeltrom, tilpasset ditt opphold. Det kan derfor være overfult i
rommet, og sengen er ofte ikke av samme type/standar som de andre sengene. Det
er generelt ikke tillatt å bo mer en tre personer i et rom.
Senger for tredje og fjerde person i en 2-roms leilighet er vanligvis
sovesofaer i stuen.
Rengjøring: Rengjøring kan ikke sammenlignes med den skandinaviske
standarden. Vanligvis rengjøres det 3 ganger i uken: gulvet feies, badet
rengjøres enkelt, søppel tømmes og sengene rengjøres. Rengjøring kan gjøres
både morgen og ettermiddag. Sengetøy og håndklær skiftes vanligvis 1-2 ganger i
uken, uansett hotellstandard.
I alle våre reisemål har klimaet en høyere luftfuktighet
enn vi er vant til i Norge. Med mye bruk av klimaanlegg / aircondition betyr
dette at rommene ofte kan virke fuktige og lukte tett, virke fuktige og innesengt.
Problemet kan som oftest løses ved regelmessig utlufting av rommet. Den lokale
byggestilen kan ikke sammenlignes med skandinaviske standarder, som utette
dører og vinduer, kalkavsetninger på badene, etc. kan oppstå.
Pensjon/måltider
Allergier / Spesialdietter: Spesialdietter, som glutenfrie eller laktosefrie måltider
kan ikke garanteres. Vi har dessverre ingen innflytelse på dette. Ta kontakt
med våre selgere ved bestilling av reisen slik at de kan gi råd og veiledning i
valg av hotell. Det er vår erfaring at kun hoteller av meget høy standard
serverer spesialkost.
Vær oppmerksom på at det spises
mye svinekjøtt i Hellas – dette gjelder også på hotell.
Frokost (BB): Den består hovedsaklig av brød, smør, syltetøy, agurk, tomat, kaffe
og te. På større hoteller serveres frokost vanligvis fra buffe.
Halvpensjon (HB): Frokost ( som ovenfor ) og middag serveres vanligvis i buffe med 1-2
varme retter og 1-2 typer tilbehør. Eventuelt serveres det også dessert. Drikke
er ikke inkudert.
Enkelt All Inclusive: Frokost, lunsj og middag, inkl. et begrenset utvalg av lokalproduserte drikkevarer i en periode bestemt av hotellet. Maten serveres fra buffet eller porsjonert og består typisk av 1-2 varme retter med 1-2 typer tilbehør. Vær oppmerksom på at snacks, is osv. er ikke inkl.
All Inclusive (AI): Frokost, lunsj og middag, inkludert lokalt produserte drikkevarer. Vær
oppmerksom på at jo større hotell og høyere standard hotel du velger, desto større er valget av
mat og drikke. På enkelte hoteller er det snacks,iskrem etc. Inkludert. Hvis
dette er tilfellet, er det tydelig fra hotellets beskrivelse.
Ultra All Inclusive (UAI): Frokost, lunsj og middag, snacks og evt. Iskrem i løpet dagen,
lokalproduserte drikkevarer i løpet av hotellets spesifikke tidsperioder.
Enkelte importerte drikkevarer kan være
inkl. På UAI-hoteller vil drikkevarer og
snacks vanligvis være tilgjengelige døgnet rundt.
Utvalget av mat og drikke er utover hotellets standard. All Inclusive i et
3 stjernes hotell, er ikke sammenlignbar med All Inclusive på et 5 stjernes
hotell. Konspetet varierer mye fra hotell til hotell. Noen luksushoteller
forbereder store buffeer medd et stort utvalg av spesielle barnebuffeer, flere
snacks fra tidlig morgen til sen kveld og iskremhele dagen. På dem mellomstore
hotellene er buffeen beskjeden og består ofte av få retter, og is og snacks er
skjeldent inkludert. På enkelte hoteller er ikke lett brus inkludert i All
Inclusive conseptet.
Merk at hotellene kan endre All Inclusive og Ultra All Inclusive konseptet
i sesongen uten at Mixx travel er informert om dette. Det er normalt at All
Inclusive og ultra All Inclusive hoteller bregrenser antall drikker som kan
hentes på en gang, da de fleste hoteller er forpliktet til å bære hotellets
Al/UAI armebånd. Drikkevarer serveres vanligvis i plasglass - dette gjelder
også vin, øl og brennevin. På hoteller der is er inkludert, er dette vanligvis
en dag ukentlig eller for bestemte perioder, for eksempel en time hver
ettermiddag. Dette er hotellets egne regler og desverre ikke noe Mixx Travel
har innflytelse på.
Internet: Trådløst internet er tilgjengelig i de fleste hoteller (se
hoteleskrivelse). Vær imidlertid oppmerksom på at forbindelsen ofte er svært
ustabilt og generelt langsomt, spesielt i perioder hvor mange bruker internett
samtidig.
Ankomstdag/Hjemreisedag: I henhold til internasjonale hotelregler, skal værelset forlates
senest kl.12:00 på avreisedagen. Desverre er det ofte vanskelig å få tillatelse
til å bli på rommet utover dette da rommet skal brukes til neste gjester som
annkommer. Du kan eventuelt selv lave en avtale med hotellet mot et gebyr,
dette avtales med hotellet på destinasjon. Eventuelt pensjon er kun gyldig til
kl. 12:00.