På Destinasjonen
  • Min Reise
  • Skal vi ringe deg?
    Navn Etternavn
    Telefonnummer
    E-post
    Anropsdato
    Samtaletid
    Send_Callback
  • 23 96 68 99

På destinasjonen

 

Mixx Travels service: Du finner skandinaviske guider på de fleste av våre destinasjoner. Ved ankomst ønsker de deg velkommen rett utenfor flyplassen og viser deg til bussen som går til hotellet dersom du har kjøpt transport. Dagen etter ankomst har guidene hotellbesøk – du kan se når du finner guide på ditt hotell her:  Enjoy Mixx Travel

Vær oppmerksom på at noen av våre destinasjoner er med begrenset eller ingen guidetjeneste. Spør reisekonsulenten ved bestilling dersom du har spørsmål. Hoteller som ligger utenfor Alanya sentrum kan ikke forvente guidebesøk.

Våre guider er alltid tilgjengelig på telefon, nummeret finner du på din billett/reisebevis og her: Enjoy Mixx Travel

 

Utflukter: På de fleste av våre reisemål finner du et bredt utvalg av utfluktsalternativer. Disse presenteres og kan kjøpes i transferbussen, på hotellmøter eller på telefon. Utfluktene betales kontant i lokal valuta, med danske / svenske / norske kroner, euro eller med kort. Informasjon om og priser for våre utflukter på nettsiden er kun veiledende! Rundturer, utflukter og andre aktiviteter gjennomføres av skandinaviske guider eller en lokal, engelsktalende guide. Vi forbeholder oss retten til å foreta nødvendige endringer dersom været eller andre forhold ikke tillater forsvarlig gjennomføring av ekskursjonen, samt å avlyse en ekskursjon dersom tilstrekkelig tilknytning ikke oppnås (Min. 10 deltakere).

 

Transport/transfer: Transport mellom flyplassen til/fra hotellet er ikke inkludert i reisens pris, men kan kjøpes. Transferbussen kjører med lokale, skandinavisk- eller engelsktalende guider. Det er viktig at du kommer til transferbussen så snart som mulig når du har mottatt bagasjen. Bussen går fra flyplassen ca. 1 time etter at flyet har landet. Blir du forsinket i passkontrollen, bagasjeutleveringen etc., be medreisende gå til transferbussen for å informere guidene, eller ring guidenes servicetelefon – nummeret står på billetten din. Vi anbefaler at evt visum etc. er klar før avreise. Mixx Travel er ikke ansvarlig dersom du kommer for sent til transferbussen din, og gir ikke kompensasjon dersom du må kjøpe annen transport selv. Vær oppmerksom på at utgifter til allerede bestilte og betalte transfer ikke vil bli refundert dersom du ombestemmer deg og ikke ønsker å bruke Mixx Travels transfer.


Privat transfer: Dersom du og dine medpassasjerer ønsker å kjøre direkte fra flyplassen til hotellet uten å stoppe underveis, kan du bestille privat transfer. Transfer skjer med bil eller minibuss, avhengig av hvor mange dere er. Prisen for privat transfer er totalprisen for alle reisende. Privat transport kan bestilles for opptil 12 personer som reiser sammen. I forbindelse med transport til og fra hotellet på reisemålet er du ansvarlig for egen bagasje. Det er ditt ansvar å sørge for at bagasjen legges i bagasjerommet på bussen, og at eventuell håndbagasje, yttertøy etc. ikke blir liggende i bussen. Når du forlater bussen er det også ditt ansvar å sørge for å ta med deg riktig koffert. Skulle du ved et uhell ta feil koffert, er det ditt ansvar å sørge for at kofferten leveres til eier, og ev. utgifter til dette dekkes av deg. 


Transport/transfer må kjøpes før avreise. Vi kan ikke garantere at det er plass i bussen dersom transfer ikke er kjøpt hjemmefra. "Kun fly"-gjester som har kjøpt transfer vil bli kjørt til Mixx Travels kontor i Alanya. På våre andre destinasjoner vil overføringen være til/fra Mixx Travels kontor, eller et sentralt beliggende hotell i området. Henting på returdagen vil også skje herfra. Hentetiden finner du her på https://www.mixxtravel.no/ 


På grunn av begrenset bagasjeplass er det ikke mulig å ta med sykler, surfe- og padlebrett eller annen stor bagasje på transferbussen. Vær oppmerksom på at du kan bli avvist på bussen hvis bagasjen overstiger tillatt bagasjemengde.

 

Hjemreise - avreisetidspunkt: 24 timer før hjemreise kan du via en smarttelefon, nettbrett eller datamaskin gå inn på hjemmereise.mixxtravel.no og se hvilken tid du blir hentet av bussen fra ditt hotellet. Du oppgir N etterfulgt av de 7 numrene i bookingnummeret og returdato, for eksempel: N5001234 - 01.01.2020. Hvis du ikke har en smarttelefon, nettbrett eller datamaskin, kan du kontakte guidene eller Mixx Travel kontoret i Alanya.


Miljøavgift: Siden 2018 har alle hoteller i Hellas tatt en såkalt miljøavgift, som betales direkte til hotellet ved inn- eller utsjekking. Størrelsen på avgiften avhenger av hotellets offisielle kategori (antall stjerner) og antall overnattinger.

Greske myndigheter har opplyst at avgiften vil øke fra januar 2024. Følgende gjelder fra 1. januar 2024. Avgiften gjelder per rom/leilighet per natt:

Hotell/leilighetshotell 1 – 2 stjerner: 1,50 Euro

Hotell/leilighetshotell 3 stjerner: 3 Euro

Hotell/leilighetshotell 4 stjerner: 7 Euro

Hotell/leilighetshotell 5 stjerner: 10 Euro

Det kreves for øyeblikket ingen skatt på reisemål i Tyrkia.

 

Feil og mangel: Ikke ødelegg ditt eget og dine medreisendes gode humør hvis du tror det er mangler på reisen. I steden kan du kontakte våre guider. De prøver løse problemet på stedet slik at alle er fornøyde. Se også ‘’Almindelige betingelser for deltagelse i pakkereiser’’ for informasjon. Være oppmerksom på at din rett til å klage etter avreise vil bortfalle hvis du ikke har kontaktet guidene på destinasjon.

 

Vin & blomster / merkedager: Ønsker du oversake din medreisende eller andre som reiser med Mixx Travel for en spesill anledning med de er på ferie, vennligst kontakt våre reisekonsulenter som vil hjelpe deg.

 

Høy / lav sesong: Våre hoteller og destinasjoner kan variere avhengig av om de besøkes i høysesong eller lavsesong. Høysesongen faller vanligvis i perioden juni til september. Vi anbefaler a velge av bedre standar i lavsesongen, samt i begynnelsen og slutten av høysesongen. Flere små hoteller er oppvarmet av solenergi- derfor kan det oppstå mangel på varmt vann og varme i disse perioder. Siden det ikke er oppvarming av hotellrom / leiligheter på flere hoteller, kan rommene være kalde om våren og høsten. Flere hoteller har klimaanlegg / aircondition på rommene. Disse kan også brukes til å varme opp rommet. Vær oppmerksom på at bruk av klimaanlegg / aircondition vanligvis er mot et gebyr.

 

I lavsesongen velger mange hoteller å lukke utendørs fasiliteter som restauranter, bassenger, vannsklier, etc. Også  underholdning og aktiviteter på hotellet vil bli svært begrenset i perioder hvor der ikke er så mange gjester på hotellet.

 

Være også oppmerksom på at mange butikker, restauranter,barer etc. på destinasjonen kan være stengt i lavsesong. Reisemålene vil alltid være mer rolige i disse periodene når det ikke er så mange turister.


I lavsesongen, når det ikke er så mange gjester på hotellet, velger noen hoteller å servere ev. inkludert måltider porsjonert. Dette gjelder også selv om måltidene vanligvis serveres fra buffeen

 

Støy: På de fleste feriedestinasjonene kan du forvente støy fra gater, omliggende hoteller og barer, hotellfasiliteter, inkludert underholdning, diskoted og lignende, selv om dette ikke er specifikt anført i hotelbekrivelsen. Det må forventes, at centralt beliggende hoteller kan være belastet med hensyn til støy fra trafik, restauranter, barer osv. På de fleste destinasjoner bygges det mye, hvilket betyr en del støy, støv etc. ettersom de lokale myndigheter kan skjeldent innformere om veiarbeid og lignende. Vi har ikke muligheten til å begrense slike støyproblemer og kan ikke holdes ansvarlig for dette. Større konstruksjon vil oftest foregå i lavsesongen.

 

Dyr og insekter: Uavhengig av hotellkategori, kan insekter som maur, mygg og kakerlakker forekomme i rommmet. Gi beskjed til guiden eller til resepsjonen for sprøyting. Du kan beskytte deg mot mygg ved å bruke myggspray. Løse hunder kan gø en del uten at vu har mulighet for og begrense dette. Det kan også være katter i/på hotellområdet, som vi anbefaler og ikke mate! De fleste hotellene har åpne / utendørs restauranter, og det kan være vanskelig å holde fugler og katter ute. Mixx travel kan ikke holdes ansvarlig eller kompensere for eventellerelaterte hendelser.

 

Sykedom og tyveri: Hvis ulykken oppstår i løpet av ferien - om det er sykdom, skade eller tyveri, ta kontakt med våre guider umiddelbart. De vil bistå med alle praktiske i forbindelse med legebesøk, politiraporter og lignende. Husk at du alltid må ha skriftlig dokumentasjon for å søke om kompansasjon eller erstatning etter hjemkomst fra dit forsikringsselskap. Vi forplikter oss ikke til å gi denne dokumentasjonen etter retur. Du er selv ansvarlig for verdisaker og penger, samt lagring/oppbevaring av disse under ferien. Vi tar ikke ansvar for verdisaker hvis de forsvinner fra hotellets safe eller lignende.

 

Dårlig mage: Dårlig mage er den vanligste sykdommen blant turister i syden. Dårlig mage kan være forårsaket av mange ting: For mange kalde drikker, dårlig håndhygiene, overdreven bruk av klimaanlegg / aircondition eller den forskjellige bakteriefloraen. Alle hotellene i Tyrkia blir inspisert av de lokale helse myndigheder, og både mat, kjøkken, barer etc. blir regelmessig kontrolert. Kontakt våre guider så snart som mulig dersom ulykken skulle skje, slik at vi kan ordne at du blir sett av en lege. Husk at du vil trenge dokumentasjon hvis du etter hjemkomst vil søke kompensasjon for tapt ferietid relatert til sykdom.

 

Shopping: Vi tar ikke ansvar for varer du kjøper, eller hvis du føler at noen butikker behandler deg dårlig. Vi ta ikke ansvar for produktene du kjøper i våre anbefalte butikker. Butikkene anbefales basert på god erfaring og godt omdømme. Vi påtar oss heller ikke ansvaret for reparasjoner på varer kjøpt på våre anbefalt butikker - uansett informasjon gitt av guidene eller selgerene.

 

Om du ønsker kjøpe større varer i utlandet for senere hjemsending er du selv ansvarlig for at tollreglene følges. Vi tar ikke ansvar for varene eller produktene du tar med hjem til Norge.

 

Kopivarer: På mange destinasjoner, spesielt på markeder og basarer, er det en rekke kjente merker som er kopier som klær, sko, vesker, briller, klokker etc. Varene er som vanligst svært billige og kvaliteten deretter. Du bør være oppmerksom på at du ikke forveksler ekte merkets produkter med kopier. Vi understreker derfor i denne forbindelse, at det er strengt forbudt å innføre kopivarer til Norge/ Sverige og Danmark.  Mixx Travel tar ikke ansvar for kopivarer du tar med hjem til Norge.

 

Historiske funn: Det er forbudt og ta med historiske og arkeologiske gjenstander, blandt annet stein fra Tyrkia, med mindre du har dokumentert tillatelse til dette. Overholdes ikke det kan det i værste fall føre til bøter eller fengsel. Mixx Travel kan ikke holdes ansvarlig for dette.

 

Bilder i katalog/på hjemmeside: Noen bilder på nettsiden er tatt med vidvinkel. Dette betyr for eksempel rom og bassenger ser større ut enn de egentlig er. Bilder av rommene er eksempel på disse, og det kan være et bredt utvalg av drsign, utseende, møbler og så videre.

 

Økonomirom: På noen hoteller kan du velge budsjett/ eco leilighet/rom. Med mindre annet er angitt,er dette tilsvarende standarværelse eller standarleilighet på hotellet. På den andre siden kan plasseringen av rommet være mindre fordelsaktig, for eksempel uten utsikt, i første etasje med begrenset dagslys osv. Noen økonomirom har ikke balkong/terrasse.

 

Leiligheter: Bor du i leilighet, er det uten pensjon. Men på de fleste steder kan du kjøpe frokost i restauranten. Hvist du bor i leilighet under oppholdet er det en god ide å ta med egen kaffekoker, oppvaskbørste, oppvaskmiddel, vaskemiddel og toalettpapir. I de fleste leilighetkomplekser vil det være toalettpapir ved ankomst, etter dette står man for kjøp av tolaettpapir selv. Vær oppmerksom på at det vanligvis er svært begenset tilgang til kjøkkenutstyr, så vel som for eksempel ovn, kaffetrakter, skjærebrett, skåler og fat, tallerkener og brødkniver er ikke altid tilgjengelig. Vær oppmerksom på at noen ferieleilighetskomplekser er uten felles fasiliteter, og at leilighetene generelt er veldig enkelt innredet.

 

Studioleilighet: Består av et rom med soverom og kjøkken.

 

2 roms leilighet: Består av et soverom og en stue med kjøkkenkrok. I stuen er det plass til en eller flere oppredning ekstraseng eller sovesofa.

 

3 roms leilighet: Består av to soverom og en stue med kjøkkenkrok. I stuen er det plass til en eller flere oppredning til ekstraseng eller sovesofa. Noen av disse leilgihetene har eget kjøkken.


Hotelkategorier


* Vår billigste form for overnatting. Enkelt og ofte slitt hotell eller pensjon uten felles fasiliteter - alle rom har dusj og toalett.

 

** Samme standard som *-hotel. Men vanligvis har hotellet en lobby eller en resepsjon, bar og frokostrestaurant. Noen har et basseng.

 

*** Mellomklassehotel med flere fasiliteter som: Lobby, bar, restaurant og basseng. Alle rom har dusj, tolaett og vanligvis balkong.

 

**** Hotell med standard over gjennomsnittet og med gode fasiliteter. Alle rom har dusj og toalett, vanligvis en balkong, TV, minibar, telefon og air condition.

 

***** Luksushotell med mange fasiliteter.

 

+ Gir vi når vi vurderer at hotellet ligger litt over den angitte standarden.

 

Vær klar over at det kan være en stor forskjell i f.eks. et 4-stjerners hotell og et 4-stjerners hotell som ligger utenfor byen.

 

Hotellets standard er oppgitt fra hotellet og dets fasiliteter som helhet. Jo flere fasiliteter hotellet har, jo høyere standar vil det være.

 

Hotellregler: De fleste hoteller og leiligheter har sine egne regler for ditt opphold. I de fleste hoteller er det ikke tillatt å ta med drikke og mat, som ikke er kjøpt på hotellet til rommet eller i hotelområdet. Noen av hotellene er veldig strenge med denne regelen og vil konfiskere eventuelt varer du medbringer inn på hotellet. Det er heller ikke tillatt å ha gjester i rommet / leiligheten under oppholdet, med mindre den besøkende er anført på din bilett, og det er betalt for oppholdet før avreise. Vær oppmerksom på at det vanligvis bare er utstedt en nøkkel / ett nøkkelkort pr. rom, uansett hvor mange som bor i rommet. Det forventes at hotellet tar betalt for tapte nøkler / nøkkelkort.

 

Det er meget sannsynlig at hotellet / leilighetskomplekset vil kreve betaling av babyseng, air condition, safe, aktiviteter og eventuelt skader på hotellets og dets fasiliteter. Betaling skal skje direkte til hotellet/leilighetskomplekset etter forespørsel og før avreise. Noen hoteller har instalert en minibar på rommet. Disse må ikke benyttes til medbrakt drikke- og matvarer. Enkelte hoteller krever et depositum ( kontanter eller registrert kreditkortinforasjon ) ved check-in for bruk av minibar, restaurant, basseng og strandhåndkler, etc. Dette depositumet retuneres i resepsjonen ved utsjekking om alt er som det skal.

 

Noen hoteller har aldersbegrensninger for bruk av visse fasiliteter, som fitnessrum, a'la carte-restauranter og vannsklier, selv om dette ikke er inkludert i hotellbeskrivelsen. Mixx Travel har ingen innflytelse på dette.


Noen hoteller har regler om badetøy, for eksempel forbud mot burkini. Ta kontakt med våre reisekonsulenter for å finne ut mer om reglene på hotellet ditt.


I henhold til internasjonale hotellregler er rommet tilgjengelig fra kl 14.00 på ankomstdagen. Rommet må forlates kl. 12.00 på avreisedagen. Du kan evt selv gjøre en avtale med hotellet for et gebyr som skal gjøres opp med hotellet på stedet. Evt. pensjon er kun gyldig til 12.

 

Andre gjester: Det vil være gjester av mange forskjellige nasjonaliteter og aldre på alle hoteller. Mixx Travel blir sjelden informert om nasjonalitetene som bor på de enkelte hotellene, og vi er heller ikke klar over om f.eks. om det er mange barn. Mixx Travel kan ikke holdes ansvarlig for andre gjesters oppførsel.


Gym og fitness: Mange hoteller tilbyr aktiviteter som fitness, yoga, aerobic eller lignende. Deltakelse skjer på eget ansvar. Treningssentrene på hotellene er ofte små og uten det utstyret du vanligvis finner i ditt eget treningssenter.

 

Handikapptilgenglighet: Våre destinasjoner kan ikke betegnes som handicapvennlige- ofte er terrenget ugjevnt og fortauet svært høye.  Våre hoteller og ferieleiligheter kan heller ikke beregnes som handicapvenlige, med mindre spesifikt angitt i beskrivelsen. Vær oppmerksom på at bare noen få hoteller og rom er tilpasset med f.eks brede døråpninger, hjelperedskap på toalettet, større heis, og området tilpasset rullestol eller rulator. Hotellene som oppfyller disse kravene er valigvis hoteller i den høyere kategorien. Spør våre reisekonsulenter i forbindelse med bestillingen slik at vi kan finne et hotell som oppfyller dine spesifikke krav.

 

Oppredning: I et rom med tre senger, kan den tredje sengen være satt inn på et dobbeltrom, tilpasset ditt opphold.  Det kan derfor være overfult i rommet, og sengen er ofte ikke av samme type/standar som de andre sengene. Det er generelt ikke tillatt å bo mer en tre personer i et rom.

 

Senger for tredje og fjerde person i en 2-roms leilighet er vanligvis sovesofaer i stuen.

 

Rengjøring: Rengjøring kan ikke sammenlignes med den skandinaviske standarden. Vanligvis rengjøres det 3 ganger i uken: gulvet feies, badet rengjøres enkelt, søppel tømmes og sengene rengjøres. Rengjøring kan gjøres både morgen og ettermiddag. Sengetøy og håndklær skiftes vanligvis 1-2 ganger i uken, uansett hotellstandard.

 

I alle våre reisemål har klimaet en høyere luftfuktighet enn vi er vant til i Norge. Med mye bruk av klimaanlegg / aircondition betyr dette at rommene ofte kan virke fuktige og lukte tett, virke fuktige og innesengt. Problemet kan som oftest løses ved regelmessig utlufting av rommet. Den lokale byggestilen kan ikke sammenlignes med skandinaviske standarder, som utette dører og vinduer, kalkavsetninger på badene, etc. kan oppstå.

 

Pensjon/måltider


Allergier / Spesialdietter: Spesialdietter, som glutenfrie eller laktosefrie måltider kan ikke garanteres. Vi har dessverre ingen innflytelse på dette. Ta kontakt med våre selgere ved bestilling av reisen slik at de kan gi råd og veiledning i valg av hotell. Det er vår erfaring at kun hoteller av meget høy standard serverer spesialkost.

 

Vær oppmerksom på at det spises mye svinekjøtt i Hellas – dette gjelder også på hotell.


Frokost (BB): Den består hovedsaklig av brød, smør, syltetøy, agurk, tomat, kaffe og te. På større hoteller serveres frokost vanligvis fra buffe.

 

Halvpensjon (HB): Frokost ( som ovenfor ) og middag serveres vanligvis i buffe med 1-2 varme retter og 1-2 typer tilbehør. Eventuelt serveres det også dessert. Drikke er ikke inkudert.


Enkelt All Inclusive: Frokost, lunsj og middag, inkl. et begrenset utvalg av lokalproduserte drikkevarer i en periode bestemt av hotellet. Maten serveres fra buffet eller porsjonert og består typisk av 1-2 varme retter med 1-2 typer tilbehør. Vær oppmerksom på at snacks, is osv. er ikke inkl.

 

All Inclusive (AI): Frokost, lunsj og middag, inkludert lokalt produserte drikkevarer. Vær oppmerksom på at jo større hotell og høyere standard hotel du velger, desto større er valget av mat og drikke. På enkelte hoteller er det snacks,iskrem etc. Inkludert. Hvis dette er tilfellet, er det tydelig fra hotellets beskrivelse.

 

Ultra All Inclusive (UAI): Frokost, lunsj og middag, snacks og evt. Iskrem i løpet dagen, lokalproduserte drikkevarer i løpet av hotellets spesifikke tidsperioder. Enkelte  importerte drikkevarer kan være inkl.  På UAI-hoteller vil drikkevarer og snacks vanligvis være tilgjengelige døgnet rundt.

 

Utvalget av mat og drikke er utover hotellets standard. All Inclusive i et 3 stjernes hotell, er ikke sammenlignbar med All Inclusive på et 5 stjernes hotell. Konspetet varierer mye fra hotell til hotell. Noen luksushoteller forbereder store buffeer medd et stort utvalg av spesielle barnebuffeer, flere snacks fra tidlig morgen til sen kveld og iskremhele dagen. På dem mellomstore hotellene er buffeen beskjeden og består ofte av få retter, og is og snacks er skjeldent inkludert. På enkelte hoteller er ikke lett brus inkludert i All Inclusive conseptet.

 

Merk at hotellene kan endre All Inclusive og Ultra All Inclusive konseptet i sesongen uten at Mixx travel er informert om dette. Det er normalt at All Inclusive og ultra All Inclusive hoteller bregrenser antall drikker som kan hentes på en gang, da de fleste hoteller er forpliktet til å bære hotellets Al/UAI armebånd. Drikkevarer serveres vanligvis i plasglass - dette gjelder også vin, øl og brennevin. På hoteller der is er inkludert, er dette vanligvis en dag ukentlig eller for bestemte perioder, for eksempel en time hver ettermiddag. Dette er hotellets egne regler og desverre ikke noe Mixx Travel har innflytelse på.

 

Internet: Trådløst internet er tilgjengelig i de fleste hoteller (se hoteleskrivelse). Vær imidlertid oppmerksom på at forbindelsen ofte er svært ustabilt og generelt langsomt, spesielt i perioder hvor mange bruker internett samtidig.

 

Ankomstdag/Hjemreisedag: I henhold til internasjonale hotelregler, skal værelset forlates senest kl.12:00 på avreisedagen. Desverre er det ofte vanskelig å få tillatelse til å bli på rommet utover dette da rommet skal brukes til neste gjester som annkommer. Du kan eventuelt selv lave en avtale med hotellet mot et gebyr, dette avtales med hotellet på destinasjon. Eventuelt pensjon er kun gyldig til kl. 12:00.