Reisebetingelser
Generelle vilkår for deltakere i
pakkereiser. Følgende vilkår og regler er utarbeidet i
henhold til "loven om pakkereiser", som gjelder reiser som inkluderer
flytransport og overnatting.
Punkt I
- Bestilling
Bestilling av reise kan gjøres ved
personlig kontakt med reisebyrået via telefon og via internett.
Ved bestilling er dermed informasjonen og betingelsene i våre vilkår bindende
for reisebyrået og kunden når depositumet er betalt i tide og bekreftelsen sendes ut. Ved betaling antas det at kunden har akseptert faktura / bekreftelse og nettsidens oppgitte vilkår for reisen.
Personen som har oppgitt sin adresse, telefonnummer etc. på bestilling og
som er oppført i bestillingsbekreftelsen er ansvarlig for reservasjonen og på
vegne av de andre deltakerne. Personen som er reiseleder, er ansvarlig for at
reisen blir betalt i tide. Eventuelle refusjoner vil kun bli gjort til
reiseleder. Bare denne personen kan endre eller avbryte turen.
Mixx Travel forbeholder seg retten til skrivefeil og eventuelle endringer.
Punkt II
– Reisens pris mv.
Prisen på turen inkluderer - hvis ingenting
annet er skrevet - flytransport, flyplassavgifter, passasjegebyr, bidrag til
kammerhøgskolen, overnatting i hotellrom / leilighet og reiseguideassistanse på
de stedene som er spesifisert i henhold til katalogen/nettsiden.
Kunder som reiser alene bør bestille et
enkeltrom, et enkeltroms tillegg vil bli lagt til. Vi ønsker å påpeke at det
vil være et tillegg ved bestilling av utflukter med hotellovernatting. Det er
ikke tillatt å ha overnattende gjester på rommet så lenge dette ikke er avtalt
/ betalt til hotell / turoperatør.
Det inngår ikke transport
mellom flyplass og hotell i prisen på reisen - se mer detaljert under de
enkelte destinasjonene eller kontakt Mixx Travel for ytterligere informasjon.
Tilkoblingsturer er kun inkludert som en del av reisen, da dette selges sammen
med pakketur eller som del av flybilletten, og at den er vist gjennom billett-
/ bestillingsbekreftelse.
Utgifter for pass, visum,
vaksinasjoner, forsikring og lignende er ikke inkludert, med mindre annet er
oppgitt i prisene og ansvaret for disse er reisendes. Se seksjonsavsnittet
VII. Spesielle fasiliteter som tennisbane, minigolf, spa, vannsport osv. er
vanligvis ikke inkludert i prisen, du kan også forvente at det også på enkelte
hotell gjelder solsenger, parasoller, safe, aircondition etc. Vi henviser
til vår nettside om eventuelle rabatter for barn, grupper og rom.
Bestillingsbekreftelse / reisebevis /
billett sendes gratis via e-post. Et gebyr vil bli lagt til for posten.
Vi gjør oppmerksom på at prisene våre fortløpende opp- eller nedjusteres avhengig av tilbud og etterspørsel og dette kan forekomme flere ganger daglig. Gjeldende pris vil fremkomme på ordrebekreftelsen som sendes. Ved kjøp på nett er gjeldende pris oppgitt som totalbeløp før betaling.
Punkt III
- Betaling, prisendringer etc.
Betaling av depositumet må gjøres senest 3 dager
etter bestilling av reisen. Betaling av gjenværende beløp for reisen må være
mottatt senest 40 dager før avreise. Depositumet er kr. 2.000,- pr. person for turer under kr. 6000,- og kr. 4.000,- pr. person for turer over kr. 6000,- .
Ved bestilling mindre enn 40 dager før
avreise, må totalprisen på reisen betales til Mixx Travel senest 48 timer etter
bestilling. Når du bestiller en reise mindre enn 48 timer før avreise, må hele
beløpet betales innen 3 timer etter bestilling.
For reisende med kun flybillett, må hele
reiseprisen betales til Mixx Travel senest 24 timer etter bestilling.
Hvis betalingskravene ikke er oppfylt, har reisebyrået rett til å
kansellere reisen uten varsel. Prisen på turen beregnes på grunnlag av gjeldende skatter, avgifter
og valutakurser.
Hvis kostnadsøkninger oppstår for
arrangøren etter at avtalen er blitt bindende for partene, kan arrangøren øke
prisen for turen med et beløp som tilsvarer kostnadsøkningene, dersom dette
skyldes blant annet transportkostnader (f.eks. Drivstoffpriser), skatter,
avgifter ( f.eks. flyplass-, start- eller landingsavgift ) eller valutakurser
som brukes til å beregne prisen på turen.
For eksempel, hvis flyprisen stiger 100:
-, økes prisen på turen til tilsvarende. Hvis prisen økes med mer enn 10%, har
kunden rett til å kansellere reisen og få betalt beløp refundert. Det er viktig
at en avbestilling blir varslet til reisebyrået umiddelbart etter å ha mottatt
opplysninger om prisøkningen.
Hvis skatt eller avgifter som er inkludert
i prisen på reisen, blir redusert eller fjernet av reisebyrået, som er
inkludert i prisen på turen, før avreisedagen, er reisebyrået plikt til å
kompensere kunden for den lagrede beløpet hvis den overstiger 100: - per
person.
Kunden må informeres om eventuelle
prisendringer så snart som mulig og senest 20 dager før avreise ved skriftlig
melding til adressen eller e-postadressen.
Det er ingen angrerett på bestillingen når kunden har foretatt sin betaling til Mixx Travel, det være seg både ved betaling av depositum og/eller reisens fulle pris.
Betalinger med debet- og kredittkort vil bli trukket umiddelbart etter at kjøpet er gjennomført. Betalingsbekreftelse sendes pr. e-post.
Punkt IV
- Endring og avbestilling før avreise
Reisebyrået har rett til å endre eller
avbestille reisen under følgende forhold: Dersom reisebyrået avbryter reisen
før avreisedagen, skal kunden informeres om dette så snart som mulig. Det samme
gjelder hvis det viser seg at reisebyrået ikke vil kunne levere de avtalte
tjenestene, eller at tjenestene vil være av lavere kvalitet enn avtalt.
Endringen innebærer at kunden har rett til å si opp reiseplanen og motta
tilbakebetaling. Hvis den reisende trekker seg ut av kontrakten, har denne
retten rett til en annen pakketur som er likeverdig eller høyere, hvis
arrangøren eller forhandleren kan tilby dette. Dersom den reisendene aksepterer
et mindre reisegodtgjørelse, har han rett til kompensasjon for prisforskjellen.
Hvis den reisende avstår fra sin rett til en reise, eller en slik tur kan ikke
tilbys, skal han så snart som mulig få tilbake det han har betalt i henhold til
avtalen. Hvis det er rimelig, har reisende også rett til erstatning. Den reisen
kan trekke seg fra avtalen dersom kontraktbrudd er av betydelig betydning for
ham eller henne.
Mens reisebyrået informerer kunden om
kanselleringen eller endringen, må kunden informeres om de rettigheter kunden
har og hvordan kunden ellers skal forholde seg. I tilfelle reisebyrået må
avbestille reisen uten at det skyldes passasjerens personlige situasjon, har
kunden rett til å si opp reiseplanen og motta alle beløp som er refundert.
Kunden kan også velge å delta i en annen pakke tur etter eget valg, hvis
arrangøren kan tilby dette. Dette er sant selv om det sikkert kan forutsi at
reisen ikke overskrides i stor grad av reisebyrået. Hvis kunden velger å delta
i en pakke med høyere verdi, må kunden betale prisforskjellen. Hvis kunden
velger en pakketur med en minimumsverdi, må reisebyrået betale tilbake
prisforskjellen.
Dersom kunden lider økonomisk som følge av
reisebyråets endringer eller som følge av pakkereiser, har kunden rett til
erstatning i henhold til alminnelige kompensasjonsregler, med mindre avbrudd
eller grunn for turene ikke er avhengig av:
1.at nummeret som er registrert for en
pakketur er mindre enn det minimum som er gitt ovenfor, sendes skriftlig
informasjon til kunden senest tre uker før avreise.
2.et uautorisert parti eller en ekstern
omstendighet (force majeurs) som ikke kunne ha vært tilstrekkelig forventet av
kontrakten eller kunne unngås eller reduseres av reisebyrået, eller noe
reisebyrået er ansvarlig for. Kunden kan også være berettiget til erstatning
dersom agenten har garantert (forsikter) visse egenskaper under pakkereisen, og
disse påfølgende kan ikke leveres. Hvis kunden ønsker å stille krav, må dette
kommuniseres til reisebyrået innen rimelig tid etter at kunden har blitt
informert om endringen eller innstilingen av reisen. Hvis kunden ikke gjør
dette, vil man se bort fra kravet. Innen rimelig tid, med mindre annet er
oppgitt, 3 uker etter vrsel om endring har blitt mottatt.
B. Endringer og kanselleringer på kundens
forespørsel
1.Endringer: Dersom kunden, etter betaling
av depositum og / eller prisen på reisen, ønsker endringer vedrørende avreise
destinasjon, reisetid, reisedestinasjon, hotell, reisedeltaker, etc., forutsatt
at reisebyrået bekrefter at en slik endring er mulig gjelder følgende regler: reisebyrået
er varslet og bekreftet av dette senest 40 dager før oppgitt og avtalt
avreisedato, har reisebyrået rett til å kreve et administrasjonsgebyr på Kr 400
pr. Person. Eventuelle prisforskjeller i forhold til gjeldende priser skal betales av kunden, og det gis ingen tilbakebetaling. Administrasjonsgebyret betales samtidig med
eller umiddelbart etter endringen, så lenge innskuddet som minimum betales.
Administrasjonsavgiften betales samtidig
med eller umiddelbart etter endringen, så lenge innskuddsgebyret som minimum
betales. Forandringer som disse, kommunisert til reisebyrået og bekreftet dette
senere enn 40 dager oppgitt avtalt reisedag, har reisebyrået rett til å
betrakte dette som en kansellering (se nedenfor) og ny bestilling. Når du
endrer en tur, som har gitt en tredje, fjerde, femte eller sjette personrabatt
/ ekstra sengs rabatt, se punkt. 2.c nedenfor.
2. Avbestilling: 2.1. Kunden har rett til
å kansellere reisen på følgende vilkår, med mindre reisebyrået informert kunden
senest at avbestillingen av underleverandørens (f.eks. Flyselskaps) vilkår ikke
kan kanselleres uten å miste hele prisen på turen.
Ved avbestilling gjelder følgende regler:
a. Ved kansellering senest
40 dager før avtalt reisedato, refunderes beløpet minus depositumet på kr. 2.000 kr for turer under 6 000 kr og 4.000 kr for turer over 6 000 kr per person, og eventuelle avbestillingsforsikringer, forsikrings- og
andre avgifter.
b. Ved kansellering senere enn 40 dager før og senest 21 dager før
avtalt reisedag, har reisebyrået rett til 50% av prisen på turen, men min.
avbestillingsforsikring, forsikring og andre avgifter.
c. Ved kansellering senere enn 21 dager før avtalt reisedag og
senest 7 dager før avreise, som er oppgitt på deltakerens bekreftelse, har
reisebyrået gitt råd om 75% av reiseprisen, dog minimum 2.000: - og muligens.
avbestillingsforsikring, forsikring og andre avgifter.
d. Ved avbestilling senere enn 7 dager før den avtalte reisedato, ved for sent oppmøte eller ved manglende oppmøte uten avbestilling, har kunden ikke rett til refusjon av noen del av sin innbetaling. Manglende oppmøte eller for sent oppmøte regnes som en kansellering av hele turen.
e. Ved avbestilling av rutefly, og reisebyrået kan ikke få
flybilletten refundert fra flyselskapet, har reisebyrået rett til billettpris
og innskuddsgebyr (2.000: - / 4.000: -) og muligens. betalte avgifter. Reisebyrået må dokumentere til kunden at
flybilletten ikke kan refunderes.
2b) Kunden kan kansellere reisen dersom det er
krig, naturkatastrofer, smittsomme sykdommer eller andre lignende hendelser der
det utgjør fare for reisendes liv. Dersom dette er oppgitt av de kompetente myndigheter
og at Utenriksdepartementet / departementet anbefaler at ikke reise til det
aktuelle området , har kundene rett til å bli tilbakebetalt alle beløp som er
betalt i reiseavtalen / bestillingen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom
kunden på forhånd visste om de allerede rådende omstendighetene i landet, eller
at det var kjent. Ved kundens avbestilling skal det beløpet som er betalt,
refunderes i henhold til avtalen.
2c) Hvis en forhåndsbetalt tur, der det er 3, 4, 5 eller 6 person
rabatt / ekstra sengs rabatt, endres eller kanselleres av den reisende,
refunderes beløpet minus rabatt for 3., 4., 5. og 6.: e person og andre
avgifter og gebyrer. Hvis reisen ikke er fullt betalt, vil prisen for de andre
reisende økes med rabatten. Det samme gjelder når en avbestilling eller endring
er lagt til, at kunden etterpå må ha et enkeltrom eller et dobbeltrom som et
enkeltrom. Det kan være spesielle regler for å endre og kansellere
gruppereiser.
3) Overføring av reise
Hvis kunden ønsker å overføre turen til en
annen, som oppfyller alle betingelsene for å reise, kan Mixx Travel belaste et
gebyr for eventuelle ekstra kostnader på grunn av overføringen. Det antas at
både hotellet og flyselskapets regler aksepterer en overføring og at reisebyrå
vil bli varslet senest 40 dager før pakkeferien starter. I så fall er begge
kundene ansvarlige for å betale turen.
4) Navneendring
Hvis kundens navn skal endres på
reisesertifikat / billett, på grunn av feilstaving, mangel på mellomnavn, hvis
kunden endret navn eller lignende, har Mixx Travel rett til å betrakte dette
som en kansellering og ny bestilling. Vi henviser til avgiftene for
kansellering under punkt B2 2a ovenfor.
Endring av navn som foregår mer enn 4
dager for å ta avgangskostnader 200: -. Hvis det er mer enn 24 timer før
avreise og mindre enn 4 dager før avreise, vil navneskiftet koste 700: -.
Forsikring kan ikke overføres til andre.
Reiser med rutefly:
Ruteflyselskapene kan pålegge reisearrangøren å utstede flybilletter i god tid før avreise. Når en flybillett er utstedt har reisearrangøren en økonomisk forpliktelse overfor flyselskapet. Dersom den reisende avbestiller reisen etter at flybilletten er utstedt, må Mixx Travel belaste den reisende med et gebyr tilsvarende prisen på flybilletten. Gebyret varierer avhengig av billettype og opplyses på forespørsel.
5) Avbestillingsforsikring
Avbestillingsforsikring . Arrangøren må,
når han bestiller, informere kunden om mulighetene for å kjøpe en
avbestillingsforsikring. Den kan bare legges i forbindelse med bestilling av
turen og kan ikke avslutes etterpå, når den er betalt.
Hvis du har kjøpt en
avbestillingsforsikring på bestillingstidspunktet, har kunden rett til å
kansellere reisen inntil innsjekkingstidspunktet i flyplassen og refunderes
beløpet som er betalt uten noen fradrag annet enn den faktiske premien for
avbestillingsforsikringen, forutsatt at vilkårene er oppfylt.
Punkt V: Reisebyråets plikter og ansvar
etter avreise:
Reisebyrået er forpliktet til å
gjennomføre reisen i samråd med reisekatalog og reiseavtaler via nettet.
Byråets forpliktelse gjelder alle tjenester som inngår i avtalene, også de som
tilbys av andre enn reisebyrået. Informasjon i reisebyråets katalog og
prisliste er bindende for reisebyrået. Imidlertid kan byrået endre
informasjonen i katalogen og prislisten før du inngår en reiseavtale, med
mindre kunden er tydelig informert om endringene. Hvis reisende og reisebyrå
har bestemt seg for spesielle avtaler som avviker fra vilkårene i katalogen, er
disse bare gyldige i den grad det ble avtalt ved bestilling eller avtalt av
annen dokumentasjon. Det er mangel på reisen hvis reisende ikke mottar de
tjenester som reisekatalogen sier eller som er oppgitt på reisesertifikatet,
eller hvis kunden mottar tjenester av dårlig kvalitet enn kontrakten.
Imidlertid kan uregelmessigheter som vanligvis betraktes som trivielle ikke
betraktes som mangler.
Vær oppmerksom på at reisebyrået har rett til å kansellere
utflukter i programmet, med mindre det er tilstrekkelig antall deltakere
oppnådd. Det er ikke mangel på turen at vær og temperaturforhold på reisemålet
avviger fra normal. Det samme gjelder forhold som den reisende selv er skyldig
i, ikke regnet som mangel på turen.
Hvis det etter avreise ikke er mulig å levere en vesentlig del av
de avtalte tjenestene, skal vi som arrangør arrangere passende
kompensasjonsarrangementer uten ekstra kostnad for den reisende.
Hvis en kompensasjonsordning ikke kan ordnes, eller hvis reisen på
akseptable grunner nekter, skal vi som arrangører, hvis det er rimelig, uten
ekstra kostnad til den reisende gi tilsvarende transport tilbake til
avgangsstedet eller til et hvilket som helst annet sted som reisende
aksepterer.
Hvis en endring i
pakkereisen i henhold til første eller annet ledd fører til en forverring for
reisende, er dette, hvis det er rimelig, berettiget til prisreduksjon og
skader.
Hvis en vesentlig del av de avtalte tjenestene ikke leveres, eller
at pakkereisen ellers har mangler som resulterer i de skriftlige avtalte
formålene med pakketuren, er vesentlig mislykket. Kan gjesten avbryte
kontrakten. Gjesten må straks informere reisebyråets representant på stedet.
Hvis reiselederen opphører avtalen, skal reisebyrået tilbakebetale alle beløp
betalt i forbindelse med avtalen. Hvis det etter avreise ikke er mulig å levere
en vesentlig del av de avtalte tjenestene, skal vi som arrangør arrangere
passende kompensasjonsarrangementer uten ekstra kostnad for den reisende.
Hvis en kompensasjonsordning ikke kan ordnes, eller hvis reisen på
akseptable grunner nekter, skal vi som arrangører, hvis det er rimelig, uten
ekstra kostnad til den reisende gi tilsvarende transport tilbake til
avgangsstedet eller til et hvilket som helst annet sted som reisende aksepterer.
Hvis en endring i pakkereisen i henhold til første eller annet ledd
fører til en forverring for reisende, er dette, hvis det er rimelig, berettiget
til prisreduksjon og skader.
Hvis reisende trekker av avtalen, har reiseparten et ytterligere
krav om å bli transportert tilbake til avgangsstedet uten utgifter, med avtalt
transportmiddel på et bestemt tidspunkt. Hvis reisende trekker av avtalen, har
reiseparten et ytterligere krav om å bli transportert tilbake til avgangsstedet
uten utgifter, med avtalt transportmiddel på et bestemt tidspunkt. Hvis en
endring i pakkereisen i henhold til første eller annet ledd fører til en
forverring for reisende, er dette, hvis det er rimelig, berettiget til
prisreduksjon og skader.
I tilfelle andre feil i de avtalte tjenestene enn de tidligere
nevnte, har reisende rett til prisreduksjoner og skader, med mindre feilen
skyldes dette.
Reisende har ikke krav på erstatning hvis vi som arrangør viser at
feilen skyldes et hinder utenfor vår kontroll som vi ikke med rimelighet kunne
ha forventet å ha talt når avtalen ble inngått og hvilke konsekvenser dette
ikke med rimelighet kunne ha unngått eller overvinne. Hvis feilen skyldes noen som vi som arrangør har brukt, er vi som
arrangør fri for erstatningsansvar hvis hindringen har vært utenfor
entreprenørens kontroll og at operatøren ikke med rimelighet kunne forventet å
stole på når avtalen ble inngått og hvilke konsekvenser dette ikke med
rimelighet kunne ha unngått. eller overvinne. Det samme gjelder hvis feilen skyldes
noen andre i et tidligere stadium.
Reisebyrået er heller ikke ansvarlig for
forhold utenfor partiet og som han ikke med rimelighet kunne ha forventet å ha
tatt hensyn til ved avtalens inngåelse og hvilke
konsekvenser han ikke med rimelighet kunne ha unngått eller overvinnet. (force
majeure). Ved andre feil i de avtalte tjenestene enn de som er angitt i § 15
("Hvis det etter avreise ikke er mulig å levere en vesentlig del av de
avtalte tjenestene, skal arrangøren arrangere passende kompensasjonsarrangementer
uten ekstra kostnad for den reisende. Hvis kompensasjonsarrangementer ikke kan
ordnes eller avvises av reisende på akseptabelt grunnlag, skal arrangørene,
hvis det er rimelig, uten rimelig pris gi den tilsvarende transport tilbake til
avgangsstedet eller til et annet sted som reisen godkjenner. Hvis en endring i
pakkereisen i henhold til første eller annet ledd fører til en forverring for
den reisende, er han, hvis det er rimelig, berettiget til prisreduksjoner og
skader) "reisende har rett til prisreduksjoner og skader, med mindre
feilen avhenger av ham
Kompensasjon for personskade er begrenset
i samsvar med de internasjonale konvensjonsreglene. For lufttransport, se
avsnittet om flyselskapets ansvar. Alle ankomsttider oppgitt i brosjyren,
katalogen eller på reisedokumentet / billetten etc. bør vurderes som forventet.
Reisebyrået er ikke ansvarlig for tap på grunn av mindre avvik fra rapporterte
ankomsttider. Vær oppmerksom på at alle ankomsttider oppgitt i katalogen,
brosjyren, nettsiden eller reisedokumentet må vurderes som forventet.
Reisebyrået påtar seg intet ansvar for tap av tid, på grunn av mindre avvik i
forhold til de informerte ankomster
Flybilletten kan kun brukes på de angitte
dagene for avreise og returreise på billetten. Det er ikke mulig å forlenge
eller forkorte en reise startet, og det er heller ikke mulig å bli med på
avreise. Reisende som ikke går med avkjøringen, mister retten til å reise hjem
og andre tjenester. Det er heller ikke mulig å bestille en returbillett og bare
for eksempel. hjemreise. Man kan ikke få kompensasjon for ubrukte deler av
turen, for eksempel. hotell, pensjon mv
Den reisende er ansvarlig for verdisaker
som medfører penger og for å lagre dem. Reisebyrået er ikke ansvarlig for
verdisaker som går tapt fra hotellet eller lignende.
Punkt VI: Flyselskapets ansvar
For reise til utlandet gjelder
Montreal-konvensjonens kompensasjonsregler som utgangspunkt for alle
flyselskaper i anledning av død, kroppsskade og forsinkelse, skade eller tapt
bagasje. Disse begrensningene kan være mindre enn 10 000 SDR (Special Drawing
Rights).
For danske flyselskaper og andre
flyselskaper med operasjonelle lisenser utstedt i EU finnes det i EUs
rådsforordning (EF) nr. 2027/97 ingen begrensning i tilfelle en passasjer dør
eller lider kroppsskader eller skader i tilfelle en ulykke ombord eller når han
går ombord og avgår på et fly.
Disse flyselskapene er ikke forpliktet til
å betale mer enn ett beløp / beløp i lokal valuta tilsvarende SDR 1000.000,
hvis flyselskapet kan bevise at det eller dets agenter tok alle nødvendige
regler for oppførsel. Imidlertid kan flyselskapet helt eller delvis frigjøres
fra erstatningsansvar, forutsatt at passasjerens uaktsomhet har skjedd eller
medvirket til ulykken.
I tilfelle en ulykke betaler flyselskapet
et forskuddsbeløp som dekker umiddelbare kostnader, senest 15 dager etter at
den kvalifiserte personen har blitt identifisert. Ved død skal et foreløpig
beløp ikke være mindre enn et beløp tilsvarende SDR 15 000. Flyselskapet
forbeholder seg retten til å kreve summen tilbake dersom mottakeren har hatt
feil berettiget til erstatning eller hvis betalingen overstiger flyselskapets
erstatningsansvar på grunn av uaktsomhet fra mottakerens eller passasjerens
side.
I lys av internasjonale forskrifter er det
av sikkerhetsmessige grunner forbudt å transportere farlig gods i den innsatte
bagasjen. Ytterligere informasjon om ansvarsregler og farlig gods kan fås fra
flyselskapet eller reisebyrået.
Vær oppmerksom på at flyselskapet og
dermed reisebyråets ansvar for erstatning for tapt / mistet bagasje er
begrenset. Vi oppfordrer deg derfor til å ta ut en bagasjeforsikring. For
flyselskaper registrert i et EU-land gjelder forskrift 261/2004 for passasjerettigheter.
Eventuelle krav til denne forskriften skal gjøres direkte til flyselskapet og
ikke til agenten.
Punkt VII: Den reisendes plikter og ansvar
Reisen forplikter seg til å følge instruksjonene for reisen som
reisebyrået eller dets representant bestemmer. Den reisende må respektere
ordningsregler som er bestemt med hensyn til transporten til og fra
avgangsstedet og for oppholdet på hoteller etc. Grov eller repeterende brudd på
dette kan resultere i avvisning fra turoperatøren og hotellet, og at videre
reise og hjemreise er reisendes egen konto. Reisen skal kunne dra nytte av seg
selv eller reise med noen som kan hjelpe med personlig assistanse dersom dette
er nødvendig.
Hvis man lider av en kjent sykdom (f.eks. Lunge- og hjertesykdom),
som kan forårsake spesielle behov under flyet, er det selv eget ansvar å søke
tillatelse fra en spesialist og forsikringsselskapet som kan dokumentere at du
har rett til å delta flyturen . Dette må sendes til flyselskapet, som deretter
bestemmer seg for å ta med passasjeren. Flyselskapet kan kreve at du selv tar
ekstra oksygen, hvis du trenger det. Flykapteinen har rett til å avvise
passasjerer dersom det dømmes at det er en sikkerhetsrisiko i forbindelse med
flyet.
Den reisende er ansvarlig for erstatning i samsvar med de generelle
erstatningsregler for skader han skylder eiendeler tilhørende medreisende,
reisebyrå eller reiseleder, flyselskaper, hoteller etc. Den reisende er
ansvarlig for å ha gyldig pass, visum og, om nødvendig, pass. vaksinasjoner.
Passet skal alltid brukes i minst 6 måneder etter hjemkomst. Informasjonen i
tillegg til det reisebyrået gir, bør kontaktes med den nåværende ambassaden,
konsulatet eller vaksinasjonsmottaket. Utenlandske statsborgere bør kontakte
sine ambassader og vaksinasjonsklinikker, der de kan få informasjon om
borgernes krav. Reisebyrået kan ikke holdes ansvarlig for utgifter som kan
følge med reisende.
Den reisende må være ansvarlig for alle mulige avgifter som nevnt i
ovennevnte punkter, for eksempel ex. hjemtransport på grunn av mangel på pass,
så lenge det ikke er avhengig av feil informasjon fra reisebyrået.
Den reisende er også ansvarlig for eventuelle konsekvenser av
sykdom, ulykker og lignende under turen, og den reisende selv er ansvarlig for
utgifter som leger, sykehusinnleggelse, spesiell hjemtransport og lignende. Den
reisende må også ta ansvar for å informere seg om reisetiden hjemme hos
reiselederen eller via informasjonsbrettet / dekken / mottaket på hotellet. Det
kan være endringer i forhold til reisesertifikatet. Reisende anbefaler at du
kontakter reisebyråets lokale representant eller lokalagent 24 timer før du
kommer hjem for å bekrefte avgangstiden.
Informasjonen i tillegg til det som er oppgitt av reisebyrået,
vennligst kontakt landets ambassade eller konsulat og ved Serum Instituttet.
Utenlandske borgere inviteres til å kontakte de respektive ambassader og
seruminstituttet, der de kan få informasjon om hvilke krav som stilles til
landets borgere. Reisebyrået tar ikke ansvar for utgifter, da feil i dette kan
føre til reisen. Det er reisendes eget ansvar å stå for alle. utgifter
forårsaket av mangler i de ovennevnte formaliteter, f.eks. hjemtransport i
konsekvensene av ugyldig pass, med mindre det skyldes feil informasjon fra
reisebyrået.
Den reisende er også ansvarlig for eventuelle konsekvenser av
sykdom, ulykker og lignende under turen, og den reisende selv er ansvarlig for
utgifter som leger, sykehusinnleggelse, spesiell hjemtransport og lignende. Den
reisende må også ta ansvar for å informere seg om reisetiden hjemme hos
reiselederen eller via informasjonsbrettet / dekken / mottaket på hotellet. Det
kan være endringer i forhold til reisesertifikatet. Reisende anbefaler at du
kontakter reisebyråets lokale representant eller lokalagent 24 timer før du
kommer hjem for å bekrefte avgangstiden.
Den reisende er ansvarlig for å følge et reisebyrås regler for å
bekrefte rutefly. Manglende bekreftelse betyr at planlagt flytur har rett til å
avhende de reserverte seter til andre. I så fall kan reisende ikke gjøre krav
på enten reisebyrå eller flyselskap.
Hvis reisende ikke er i tide for avreise, mister dette retten til å
komme hjem.
Hvis reisende ikke er i tide for returreisen, mister reisen seg
retten til å komme hjem og kan ordne returreise for egen regning. Reisebyrået
er uten ansvar hvis den reisende, som betalte transporten til flyplassen, ikke
er på plass når dette avgår.
Den reisende er ansvarlig for at han som person er egnet for luft-
eller busstransport. Vær oppmerksom på at gravide kvinner ikke kan være passasjerer
på et fly når de er i den syvende, åttende eller niende måneden eller når legen
anbefaler å reise. Legeraport kan være påkrevd.
Kapteinen / sjåføren kan avise folk på grunn av sykdom, graviditet,
rus, vold eller trusler. Ingen refusjon for ubrukte deler av turen, inkludert
utflukter eller andre arrangementer på destinasjonen.
Punkt VIII: Klager
Eventuelle klager må først og fremst informeres til reiseleder på
stedet eller til Mixx Travels kontor slik at tiltak kan tas innen rimelig tid
etter at reisende har informert om mangelen. Unnlatelse av dette kan normalt
føre til tap av retten til etterfølgende erstatningskrav. Dette gjelder
imidlertid ikke dersom reisebyrået har handlet i strid med generell ærlighet
eller grov uaktsomhet, eller med mindre kravet er basert på personskade til den
reisende. Klager om feil og mangler, som ikke har blitt korrigert på
destinasjonen, må sendes til reisebyrået innen 2 måneder etter at reisen er
ferdig.
Ønsker om glemte ting må skje umiddelbart etter hjemkomst. Reisebyrået
kan kreve gebyr for faks, telefon, etc. som ikke refunderes hvis de forespurte
elementene ikke er funnet.
Mixx Reisetilbud med ev. klager i forhold til generelle
klageorganets retningslinjer og i samsvar med sine vedtak.
Punkt IX: Forsikring / sykdom / tyveri
Når du reiser, er det viktig at du har en
forsikring som dekker i utlandet.
Det blå EU-kortet gjelder ikke i Tyrkia.
Det er viktig at reiseneren selv
arrangerer dokumentasjon på reisemålet for eksempel. sykdom, skade og tyveri.
Mixx Travel har ikke mulighet til å legge inn politirapport, medisinsk
sertifikat eller lignende etter hjemkomst.
Punkt X - Tillatelse for barn og unge
under 18 år
For barn under 18 år, som reiser uten
voksne følgesvenner, må en fullmakt fylles ut. Fullmakten kan lastes ned her. Alle felt må fylles ut og
signeres av verge og at vergen gir tillatelse som kreves. Fullmakten må være
hos oss senest 10 dager etter bestilling av turen. For reise med flyselskap, må
autorisasjonen sendes til Mixx Travel senest 48 timer etter bestilling. Ellers
forbeholder vi oss retten til å kansellere reisen, selv om det har vært en
betaling på turen. Barn under 16 år må ikke fly uten voksen.